Tips voor Nieuw Zeeland

2 november 2019 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Jeej, superleuk dat jullie naar Nieuw Zeeland gaan!!!

We zijn nu al jaloers.. ;) We zullen hier al onze ervaringen, foto's en tips in zetten, zodat jullie die er altijd even bij kunnen pakken.

NZ is een prachtig veelzijdig land. Het kan er 30 graden zijn, waarbij zonnebrand echt geen overbodige luxe is, maar het kan ook zo veel regenen, dat wegen worden afgezet,  het kan vriezen en heel hard waaien en dat ook allemaal nog in 1 dag… haha. Dus wees voorbereid.

Wat is handig om bij je te hebben:

• stevige wandelschoenen, die ook tegen water en modder kunnen.
  • international rijbewijs
  • hoofdlampjes
  • muggen spray (er zijn hele goede te koop in NZ) tegen de muggen en ZANDVLIEGEN!!
  • een transferwise bankpas (waarmee je makkelijk kunt wisselen van valuta)
  • een jas (niet te warm, maar zeker ook niet te koud)
  • lange broek ('s avonds kan het fris zijn) ook een afritsbroek kan erg handig zijn. NZ kent 4 seizoenen in 1 dag.
  • slippers (altijd handig)
  • zwemkleding voor de mooie stranden, surfen, duiken, hotpools etc.
  • cash voor als je op een DOC site slaapt. Dit doe je dan in een envelop en gooit dit vaak in de honesty box of een ranger komt het ophalen.

Andere handige weetjes:

• Haal bij aankomst in Auckland een soort tijdschrift op het vliegveld. (als dit nog bestaat) Hierin staan heel veel kortingsbonnen. En anders bij de I-site gewoon alle boekjes meenemen die je kunt vinden. In Auckland zullen ze het meeste hebben.
  • Gebruik de apps: kiwicamps en wikicamps. Wij hebben van allebei heel veel profijt gehad.
  • Check op de website van de interislander (de ferry van zuid naar noord of andersom) voor korting. Zodra ik een mail ontvang voor december zal ik die ook doorsturen.
  • Via de AA (ANWB) krijg je ook vaak korting.
  • En ook met de BBH kan je veel korting krijgen op hostels. Even kijken of jullie daar veel gebruik van gaan maken. Op veel parkeerplaatsen van hostels kan je ook met je auto kamperen.
  • De top 10 campings zijn iets luxer. Maar als jullie hier veel gebruik van gaan maken is een kortingskaart hiervoor best aantrekkelijk. Wij vonden deze campings vaak te duur, maar m'n ouders hebben dit wel gebruikt.
  • Een blauwe kaart kennen ze niet voor het parkeren. Als je ergens 2 mag staan wordt er een krijtstreepje op de band van de auto gezet. Staat je auto er na 2 uur nog, krijg je een boete.
  • Een gratis simkaart kan je halen bij veel I-sites of hostels. Kan handig zijn voor het boeken van bepaalde zaken.
  • Op veel plekken zijn gratis bbq's. Even de knop indrukken en hij wordt vanzelf warm. Wel is het de bedoeling dat je dit na gebruik wel weer netjes schoonmaakt.
  • Er moet een pie gegeten worden! In Arrowtown zit een café die hier bekend om staat. Maar Pies zijn overal te krijgen.
  • Als je nog even iets nodig hebt, kan je dit goedkoop bij een Kmart of Warehouse halen. Alles voor de camping, kleding etc.
  • Er zijn ontzettend veel Lord of the Rings plekken in NZ. Bij een I-site zijn hier mooie kaarten voor te vinden die alle plekken aangeven.
  • Er zijn huttickets te koop voor als je een nacht in een hut wil slapen tijdens een langere wandeling. Zie de doc website voor meer info.