Onze top 10!

2 november 2019 - Deventer, Nederland

1. Tongariro Crossing (noorder eiland)

De mooiste wandeling van NZ!! Staat in de top 3 van mooiste en makkelijkste wandelingen ter wereld. Het is een wandeling van 19 km van punt A naar punt B. De hostels in de buurt doen vaak een haal en brengservice (betaal je wel wat voor) Wat sommige mensen ook doen is als ze mensen met ook een auto hebben leren kennen, allebei aan een andere kant beginnen en dan halverwege de sleutels omruilen, zodat je ook voor de terugweg weer een auto hebt.

Tongariro crossingde prachtige Emerald lakes die je tegenkomt tijdens de Tongariro Crossing.

Maar ook een soort krater landschappen.

2. Wanaka (zuider eiland)

Prachtig gebied. Mount Aspiring is echt de moeite waard. Wij hebben een erg mooie wandeling gedaan bij Diamond Lake. Ook kan je vanaf Wanaka een helikoptervlucht nemen naar de gletsjers. Houdt er rekening mee dat dit soms niet direct kan. Ook een grote aanrader is: Puzzling World. Voor 22,50 kan je hier in een maze op zoek naar de 4 torens en het spellenmuseum in, waar je je ogen uitkijkt en kunt experimenteren met optische illusies. Erg leuk!

IMG_3959Aspiring National Park

Wanaka vanuit de lucht ;)

3. Milford Sound (zuider eiland)

Dit is 1 van de grootste trekpleisters van het land. De route er naartoe is al geweldig en de boottocht maakt het helemaal af.

Super hoge watervallen, gezien vanuit de boot. De hoogste waterval is 116 m hoog en het best na veel regen.

Er zijn 2 manieren om er te komen, wij hebben ze allebei gedaan:

1. Met de bus en boot vanuit Queenstown of Te Anau. Wij hebben zelf een hostel geboekt in Queenstown voor 1 nacht. Daar onze grote backpacks 1 nacht laten liggen (kan vaak tegen een kleine vergoeding) om met de bus richting Milford Sound te gaan. Je wordt vroeg opgehaald. Het is een lange rit in 1 keer, maar zeker de moeite waard. Op weg naar Milford Sound, stop je op meerdere mooie plekken om wandelingen en foto's te maken. Na de busrit, is er rond 14.00 u een prachtige boottour (kan fris zijn op de boot). Het geluid is magisch en wat een mooie ervaring! (Ze zeggen dat Doubtfull Sound nog beter is, maar is iets lastiger te bereiken) Na de 1,5 uur durende tocht op de boot, kan je terug naar Queenstown, maar wij hebben ervoor gekozen om in Te Anau afgezet te worden. Dit moet je wel even regelen met de maatschappij waarbij je de tour doet. Te Anau is zeker ook mooi om langer te verblijven, dus je kunt de tour ook vanaf hier doen. Of dus een paar dagen verblijven met een dagrugzakje. Wij hebben zelf nog een mooie wandeling gedaan bij Te Anau (een deel van de Kepler track) en werden een dag later, door dezelfde bus weer opgehaald. (deze komt toch weer laat aan in Te Anau)

2. Zelf rijden. Je kunt de rit naar Milford Sound helemaal zelf doen en dan kan je natuurlijk stoppen waar je wilt. Er zijn namelijk ook prachtige campings op de route. Zie hier de kaart met alle mooie plekken om te stoppen en te overnachten. Houdt rekening met zandvliegen en mogelijk kans op veel regen.

Tip: tank de auto vol, want het is een route van 240 km. Wij zijn zelf op dag 1 in één keer naar Milford Sound gereden om op de terugweg te stoppen bij alle mooie stops. Bij Milford Sound kan je naast de boottour ook verschillende wandelingen maken, waarbij je prachtige watervallen kunt zien. (soms is het wel even zoeken naar de start van een pad, maar met hulp kom je er wel) Ook kan je naar een uitkijkpunt boven op de berg.

Onze route:

Op de Milford weg zijn 14 wandelingen/uitkijkpunten, dus genoeg om in bijvoorbeeld 2 dagen te doen.

Onze eerstvolgende stop was bij the Chasm (stop 14). In de kiwicamps app had ik iets gelezen over een hidden pool, die hier ook zou moeten zitten en die hebben we gevonden. Op de route naar The Chasm is rechts naast het pad een honesty box. (achter de honesty box moet je naar beneden, stond er in de app) Het is een nauwelijks herkenbaar paadje, maar het brengt je echt naar een prachtige plek. Door de struiken naar beneden kom je uiteindelijk bij de pool. Eenmaal beneden bij het water is het nog mooier dan we hadden verwacht en... er was bij ons helemaal niemand. Het water was toen heel koud en we hadden geen handdoeken mee, maar je zou er kunnen zwemmen.. De Kloof zelf is ook mooi, maar wij vonden de hidden pool dus nog mooier.

Lake Marian(stop 11). Een prachtige wandeling van zo'n 3 uur. De hike begint over een swingbridge die aardig swingt.. en daarna loop je via bosbaadjes in 20 minuten naar een mooie waterval. Daarna komt het bordje Lake Marian, 1,5 uur… De wandeling begint dus pas daar. Dat wordt ook meteen duidelijk als je het pad opgaat. Het pad wat moeilijk te herkennen is als pad, maar wat te volgen is aan de hand van pijltjes. Over steile rotsen en veel water moet je flink omhoog klimmen. Goed schoenen zijn niet overbodig. Na zo'n 1,5 uur klimmen heb je een prachtig uitzicht over Lake Marian. Echt een plaatje. Een enorm meer, midden in de bergen.

Wij hebben die nacht geslapen bij de DOC camping bij Cascade Creek. Er kunnen veel zandvliegen zijn in dit gebied, dus spray je goed in, want ze kunnen behoorlijk vervelend bijten!

Lake Gunn (stop 6)  is een korte, maar mooie wandeling, die naast deze camping zit. Het voelt alsof je door een sprookjesbos loopt, zo veel groen en zoveel bomen!

Key Summit route (stop 8). ALs je dus nog tijd hebt op dag 1, kan je deze ook doen voordat je naar de camping gaat, maar het is niet heel ver terug. Deze wandeling is een klein stukje van de Routeburn track, wat 1 van de 9 great walks van NZ is. Het pad is een stuk beter onderhouden dan Lake Marian en is dan ook veel makkelijker te doen. Alle great walks zijn goed onderhouden, omdat mensen ook veel betalen voor een hut als ze zo´n 2-6 daagse wandeling doen met bepakking. Na een goeie klim van ongeveer een uur kom je boven op de berg en begint daar de Nature Bush Walk. Met een informatiekaart die je daar vindt kan je hier de route lopen en kom je onderweg van alles te weten over de wetlands, de beechtrees en het mos wat hier overal groeit. Het kan fris zijn bovenop de berg.

De andere stops hebben we eerder gedaan met de bus en hebben we met eigen vervoer overgeslagen. Maar ze zijn ook zeker de moeite waard. Iets kortere stops voor een foto of een korte wandeling. Mirror Lakes (stop 4) Een mooi meer voor een mooie foto. Het is een korte wandeling, dus zeker even stoppen. Eglinton River (stop 3) Mooie plek voor een foto in de vallei. Lake Mistletoe (stop 1) Mooie wandeling om het meer. Duurt ongeveer 45 minuten.

7-03-2015 2-28-59 PMEglinton

8-03-2015 1-59-36 PMHidden Pool bij The Chasm

4. Mount Cook. (zuider eiland)

Hier moet je gewoon heen! Mount Cook / Aoraki is de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Het is 1 weg heen en ook weer terug. Wij hebben ervoor gekozen om op de camping bij Mt Cook te overnachten, wat ook een super ervaring is, omdat je de ijsschotsen 's avonds van de berg af hoort vallen. Het kan er wel druk zijn, dus zorg dat je een beetje op tijd aankomt. Je gooit het geld in een envelop in het kastje en hangt het bewijsje aan je Spiegel in de auto. Wandelschoenen aan en gaan met die banaan.

De wandeling naar Hooker Glacier, de gletsjer van de Mt Cook is een simpele wandeling met 3 swingbridges en aan het eind een mooie lookout op de gletsjer en het water met de ijsblokken erin. Het is een druk bezocht gebied, maar prachtig om doorheen te lopen.

Ook de wandeling naar Tasman glacier is erg mooi. Wij zijn hier wel met de auto naar toe gereden, omdat de start ergens anders is. Onthoud wel dat als je weg gaat van de camping, je ook je plekje kwijt bent. De Blue lakes zijn groen en de wandeling is niet fantastisch. De glacier hike is een stuk beter. Via de rotsen klim je naar boven en kom je uit bij een lookout, kijkend op een enorm meer wat is ontstaan door de Tasman Glacier. Mt Tasman is nergens te zien, maar wel sta je naast de middle en low peak van de Mt Cook. Een prachtig uitzicht.

De temperatuur zakt meteen, zodra de zon onder is.

5. Tekapo! (zuider eiland)

Ook weer zo'n plek. Dit moet je zien! Het meer is prachtig! De sterren magisch! Je kunt er een mooie wandeling maken om het meer heen. Deze begint al in het dorp, de berg op en dan om het meer heen. Tekapo staat ook bekend om de sterrenhemel. Dit is 1 van de 3 beste (donkerste) plekken ter wereld om sterren te kijken. De beste plek is naast het kerkje. (wij hebben dit niet gedaan, omdat het op het moment dat wij er waren erg koud is, maar wel goede verhalen over gehoord)

Er zijn hier ook heerlijke hotpools. Zeker de moeite waard!

6. Duiken in Paihia. (noorder eiland)

Paihia wordt ook wel Bay of Islands genoemd en is 1 van de betere plekken van Nieuw Zeeland om te duiken. Daarnaast is het hier prachtig.

7. Waitomo caves. (noorder eiland)

De grotten waarbij het lijkt alsof je naar een sterrenhemel kijkt. Honderden lichtjes schijnen boven je in de grot, de bijzondere blauwe glowworm zit hier namelijk. Je kunt te voet door de grot waarbij je ook een stukje in een boot zit, maar je kunt ook in een wetsuit het water in en drijvend vanuit een rubberen band de glowworms aanschouwen. Dat laatste, tubing, dat hebben wij gedaan. En was erg leuk! We hebben daarna ook een foto cd besteld en (hier kwamen ze zelf mee) deze gekopieerd en de kosten gedeeld met de andere mensen in de tour.

TubingTubing in de Waitomo caves

8. Tasman Track. (zuider eiland)

Dit is weer een deel van 1 van de great walks. Wat wij hebben gedaan was een tourtje vanuit Nelson. Je wordt dan met een bus afgezet op een plek waar de wandeling begint. Je loopt een prachtige wandeling langs de kust en aan het eind van de wandeling ligt een kayak op je te wachten. Met een kayak ga je weer terug en wordt je vervolgens weer opgehaald met de bus.

Abel Tasman

kayakken

9. Hokianga. Kauri Trees, Sandboarden en bonecarving. (noorder eiland, boven Auckland)

De Tane Mahuta is de grootste Kauri boom van Nieuw Zeeland. Wordt ookwel Lord of the Forest genoemd. Wij hebben een leuke tour gedaan om deze boom en nog andere grote en oude bomen te zien, maar je kunt het ook prima zelf doen. De tour kost namelijk wel wat $105,-, maar was ook erg mooi. Footprint tour

Sandboarden kan ook in deze omgeving. En is erg leuk. Bij een informatiecentrum, camping of hostel kunnen ze je hier meer over vertellen.

Ook Bonecarven is erg leuk. Je eigen Nieuw Zeelandse ketting maken en meenemen. Een mooi souvenier aan je reis.. Wij deden dit bij Hokianga Bone Carving Studio voor toen $60,- inclusief lunch. Start om 9 uur bij James Taranaki 094058061 [email protected] (werden opgehaald bij hostel Globetrekkers)

10. Rotorua

De stank is vreselijk, rotte eieren en zwavel.. maar het is er wel heel mooi. Je hebt hier veel geisers en hotsprings, mooie wandelingen en Maori cultuur. Een avondje dineren met een Maori voorstelling is hier ook erg leuk.